Práce se souborem
Začátek práce na novém dokumentu
Pokud spustíme Word, otevře se nám automaticky prázdný soubor — dokument, který
můžeme začít vytvářet. Pokud chceme v průběhu práce na jiném dokumentu otevřít
nový, použijeme buď tlačítko nebo volbu Soubor/Nový.
Uložení dokumentu
Nejen po ukončení práce, ale i v jejím průběhu, je třeba dokument ukládat na
disk, abyste nepřišli o výsledky své práce (např. při výpadku elektrického
proudu). Word sice může mít nastaveno automatické ukládání dokumentu po určitém
čase, ale vždy je lepší po dokončení každé důležité části si dokument znovu
uložit. Nezapomeňte také na to, že při práce na větším a důležitém dokumentu
je dobré udělat si záložní kopii, ke které se lze případně vrátit.
Při ukládání máte dvě možnosti: Soubor/Uložit
— lze také provést přes tlačítko — nebo Soubor/Uložit
jako. Uložit soubor znamená uložit pod již existující jméno —
pouze při prvním použití tohoto příkazu jste na jméno souboru dotázáni, při
dalších ukládáních se již pouze aktualizuje pojmenovaný soubor. Volba Uložit jako
umožňuje vždy zadávat jméno souboru — je tedy vhodná při přejmenování souboru,
jeho kopírování na disketu apod.
Při ukládání se nezapomeňte přesvědčit, do které složky je nastavena cesta v
dialogovém okně, abyste byli schopni soubor při další práci najít. Je vhodné mít
na texty samostatnou složku nebo složky, do kterých stabilně dokumenty ukládáte.
Otevření existujícího dokumentu
Otevření již existujícího dokumentu pro další práci provedeme buď tlačítkem nebo
přes nabídku Soubor/Otevřít. Při
otvírání souboru si zkontrolujte, zda je správně nastavená složka, ve které má
být hledaný dokument uložen, případně se do ní přepněte. Druhým problémem
může být typ souboru. Word automaticky nabízí soubory s koncovkou DOC, která
přísluší většinou dokumentům Wordu. Pokud má vámi otvíraný soubor jinou
koncovku, je třeba ji buď napsat nebo vybrat z nabízených možností.
V případě, že chcete do Wordu otevřít soubor, který není wordovským dokumentem
(příp. to nevíte) je někdy lepší otevřít prázdný dokument a neznámý dokument
do něj vložit přes nabídku Vložit/Soubor.
We Wordu můžete mít současně otevřeno několik dokumentů a pracovat s nimi současně,
například kopírovat či přesouvat text z jednoho dokumentu do druhého. Mezi jednotlivými
dokumenty přepínáme v nabídce Okno, případně si můžeme
v téže nabídce uspořádat okna s dokumenty tak, abychom je viděli současně
(Okno/ Uspořádat).
Pozor, jinou možností je umístění příčky do dokumentu (Okno/
Rozdělit), kdy můžeme vidět současně dvě části téhož dokumentu.
Zadávání příkazů
Příkazy Wordu můžeme zadávat několika způsoby a je na nás, na kterou variantu
si zvykneme.
Najdeme příkaz v menu — tato možnost je nejspolehlivější,
neboť v horním menu by měly být všechny možnosti Wordu.
Použijeme tlačítko — Nejčastěji používané příkazy mají
svoje tlačítka, která jsou umístěna v nástrojových lištách. Tento způsob má
dvě úskalí: jednak ne všechna tlačítka musí být vidět na ploše (jejich
zobrazení se ovládá nabídkou Zobrazit/Panely nástrojů),
jednak některé možnosti (detaily) příkazů na tlačítkách vůbec nejsou. Na druhou
stranu je možné si vytvořit vlastní konfiguraci tlačítek, tedy vytvořit si vlastní
rozložení tlačítek v nástrojových lištách.
Použijeme klávesovou zkratku (tzv. horké klávesy)
— pro některé příkazy existuje možnost jejich vyvolání přímo z editoru
pomocí současného stisku dvou či tří kláves (většinou tato kombinace obsahuje
klávesu Ctrl nebo Alt). Tato možnost je většinou nejrychlejší, ale vyžaduje jisté
praktické zkušenosti. Pokud některý příkaz má klávesovou zkratku, je uvedena
v menu u příkazu (stejně jako případné tlačítko).
Použijeme kontextové menu — po stisku pravého tlačítka myši se
nám většinou objeví kontextová nabídka k tomu, co právě děláme a můžeme si
v ní vybrat. Týká se to zejména formátování textu, kopírování apod.
Zobrazení dokumentu
Pro začátek je také dobré něco málo vědět o způsobech zobrazení
dokumentu na obrazovce. Základním nastavením by mělo být zobrazení stránek
příp. při pořizování (psaní) textu normální zobrazení.
|