Při práci v 3D prostoru vzniká potřeba vidět model současně z více pohledů. Za tím účelem rozdělujeme obrazovku na tzv. výřezy.
Výřezy v modelovém prostoru mají obdélníkový tvar a navazují na sebe. Nejčastěji používané konfigurace jsou dva vertikální výřezy, tři výřezy s větším výřezem vpravo nebo vlevo a čtyři stejné výřezy.
V každém výřezu může být jiný souřadný systém a jiný způsob zobrazení. Například takto:
Počet a rozložení výřezů volíme podle velikosti obrazovky a podle toho, kolik pohledů na model chceme zároveň vidět. Ve čtyřech výřezech zobrazíme přednastavené ortogonální pohledy: Horní (půdorys), Přední a Pravý nebo Levý a obecný prostorový pohled v globálním souřadném systému. Toto rozložení výřezů poskytuje dobrý přehled o modelu, snadno při něm odhalíme případné chyby. Na menší obrazovce mohou být výřezy pro práci malé. V tom případě volíme dva vertikální výřezy. V jednom máme obecný prostorový pohled a globální souřadný systém, ve druhém výřezu měníme pohledy a tím souřadné systémy podle potřeby. Můžeme také volit způsob práce takový, že střídáme konfigugaci s větším počtem výřezů a jeden jediný výřez.
Vždy jeden výřez je aktuální (má silnější rámeček). Výřez se stane aktuální, když do něj klepneme myší. Během provádění kreslících i editačních příkazů můžeme měnit aktuální výřez. Aktuální výřez určuje zároveň aktuální souřadný systém. Proto je třeba dávat pozor na to, který výřez je aktuální v okamžiku zadávání příkazu.
Formálně není počet výřezů na obrazovce omezen. Příkaz VÝŘEZ [VIEWPORTS] umožňuje dále dělit aktuální výřez existujcí konfigurace.
Rozložení výřezů na obrazovce, pohled a styl zobrazení pro výřez nastavíme nejrychleji pomocí ovládacích prvků výřezu.
Nabídka výřezu má tři položky.