Čtyřboký jehlan Čtyřboký jehlan

Modelování pravidelných n-bokých jehlanů, komolých jehlanů a hranolů.

Příkazem JEHLAN modelujeme jehlany, komolé jehlany nebo hranoly, jejichž podstavou je pravidelný n-úhelník.

Čtyřboký jehlan

Postup definování těchto těles je následující:

  1. Určíme podstavu.
  2. Pro hranoly a komolé jehlany zadáme poloměr kružnice určující rozměr horní podstavy.
  3. Zadáme výšku nebo koncový bod osy.

Pozn. Rozměry horní podstavy komolých jehlanů a hranolů lze zadat pouze pomocí poloměru kružnice vepsané či opsané, nikoli délkou strany. Pro tělesa, u kterých známe délku hrany horní podstavy, musíme zvolit jiný způsob modelování. Pravidelný n-boký hranol daný hranou podstavy a výškou vytvoříme vysunutím n-úhelníka. Komolý jehlan lze vytvořit šablonováním.

Příkaz JEHLAN nepatří zrovna mezi nejpřehlednější příkazy. Podstava se zadává podobně jako n-úhelník, nicméně postup není zcela shodný, což působí poněkud zmateně.

Po zadání příkazu se vypíše nejprve informace o aktuální nastavení a pak první výzva. Informace o aktuálním nastavení říká, kolik stran bude mít podstava a zda je podstava opsaná kružnici či vepsaná do kružnice. Takže např. výpis 5 strany Opsaná znamená, že podstavou tělesa bude pětiúhelník opsaný kružnici. Informace opsaná/vepsaná souvisí s později zadávaných poloměrem kružnice.

Určení podstavy

Podstavou tělesa tvořeného příkazem JEHLAN je pravidelný n-úhelník. N-úhelník je dán počtem stran a dvěma body strany nebo středem a poloměrem kružnice, do které je polygon vepsán nebo které je opsán. První výzva příkazu je:

Určete středový bod základny nebo [Hrana/Strany]:

Nejprve volbou Strany určíme správný počet stran n-úhelníka. Po zadání počtu stran se první výzva zopakuje. Pokračujeme podle toho, jaké definiční prvky n-úhelníka známe.

Podstava daná středem a poloměrem

Známe-li pro n-úhelník poloměr kružnice, do které je vepsaný nebo jí opsaný, na první výzvu odpovíme zadáním středu kružnice. Dále se vypíše výzva k zadání poloměru kružnice. Pokud bylo v úvodní informaci příkazu napsáno, že podstava je opsaná kružnici, pak jde o poloměr kružnice vepsané a myší „držíme“ střed jedné strany vytvářeného n-úhelníka. Pozor – pozice kurzoru myši určí natočení n-úhelníka i v případě, že hodnotu poloměru zadáme z klávesnice. Výzva k zadání poloměru pokračuje volbou umožňující přechod na druhý typ kružnice. Jestliže je podstava vepsaná do kružnice, při zadávání jejího poloměru „držíme“ myší vrchol n-úhelníka (zadáváme poloměr kružnice opsané).

Zadání podstavy 1

n-úhelník podstavy
je opsaný kružnici.

Zadání podstavy 2

n-úhelník podstavy
je vepsaný v kružnici.

Zadání podstavy 3

n-úhelník podstavy
je daný hranou.

Podstava daná stranou

Známe-li pro podstavu jehlanu délku strany, využijeme v první výzvě příkazu volbu Hrana. Stranu n-úhelníka zadáme dvěma body. Pořadí těchto dvou bodů určí, na kterou stranu od úsečky se vykreslí polygon základny.

Určení horního poloměru

Volbu Horní poloměr využijeme, pro tvorbu hranolu a komolého jehlanu. Hranol má poloměr kružnice horní podstavy stejný jako dolní. Komolý kužel může mít poloměr kružnice pro horní podstavu větší i menši než poloměr kružnice základny. Zda jde o poloměr kružnice vepsané nebo opsané, se už nezadává, je to stejné jako pro dolní podstavu, respektive dle informací o nastavení příkazu.

Určení výšky nebo osy jehlanu

Je-li definovaná základna, pro hranol nebo komolý jehlan i horní podstava, je třeba ještě určit výšku tělesa nebo jeho osu.

Určení výšky tělesa

Výzva na zadání výšky následuje po určení podstavy. Zadáme ji:

Zadání výšky Zadání výšky Zadání výšky

Určení osy tělesa

Určení osy hranolu nebo kužele místo jeho výšky použijeme v případě, že chceme těleso položit do kreslicí roviny nebo nějak naklonit. Výzva na zadání osy je koncový bod Osy a zobrazí se po určení podstavy. Koncový bod osy určíme libovolným způsobem: souřadnicemi (např. sférickými), uchopem, pomocí vhodného nastavením kreslicích pomůcek. Prvním bodem osy je automaticky střed už určené podstavy. Podstava, případně podstavy, tělesa se natočí tak, aby byly kolmé na osu.

Zadání výšky Zadání výšky Zadání výšky

Příkaz a jeho dostupnost

příkaz: JEHLAN [PYRAMID]

tlačítko: tlačítko Jehlan

na kartě Výchozí, panel Modelování; tlačítka základních těles jsou sbalená pod sebou na první pozici
na kartě Objem, panel Základní těleso; tlačítko je sbalené s některými dalšími na druhé pozici panelu

nabídka: Kresli – Modelování – Jehlan